Translate

четвъртък, 23 май 2013 г.

ЗАПИСКИ ОТ ЕКВАТОРА- ЧАСТ 3 /СИНГАПУР ОТБЛИЗО/

                                     Сингапур отблизо– 12 – 15 март 2013г.
Време беше да напуснем Марина Бей Сандс, за да разгледаме в оставащите 3 дни от престоя ни и останалите забележителности на Сингапур. За последен път хвърлихме поглед към невероятната панорама, откриваща се от прозорците на стаята ни и за сетен път бяхме възхитени от нея. Не че ни се разделяше с това райско кътче, но пък ако останехме в хотела рискувахме до края да не си покажем носа извън него и по-точно да не помръднем от 57-я етаж и Skypark -а.

Поглед от 41 етаж на Марина Бей Сандс
                        Поглед от 41 етаж на Марина Бей Сандс

Сheck out-а мина бързо, взехме си депозита и се качихме в едно от десетките пристигащи и тръгващи на секундата с пътници таксита пред хотела.
Bay Hotel Singapore, който бяхме резервирали за останалата част от престоя ни се намираше не много далеч.
Таксито подкара по крайбрежния булевард към острова на развлеченията Сентоса. Пътуването с такси в Сингапур, както между впрочем и всичко останало в страната не крие никакви рискове. Няма как да попаднеш на такси копърка за разлика от София, Истанбул или най-изненадващо … Дубай, както ни се бе случило преди две години. Първоначалната такса обикновено е 2,80 сингапурски долара. Цената за всеки 385 метра е 0,20 долара. Можете да платите в брой или с кредитна карта, издава ви се касов бон и ви се връща рестото до последния цент. Бакшишът тук е непознато явление. Не знам дали заради законите или заради стандарта на живот. Някак си не върви жител на една бедна страна, а такива в сравнение със Сингапур са над 95% от страните в света да дава бакшиш на хора, чиято минимална заплата започва от 2000 долара.
Bay hotel Singapore се намира точно срещу Сентоса и най-големия МОЛ в Сингапур VIVO CITY и HarbourFront Centre, откъдето трябваше да хванем автобуса за Малайзия.
Разположен в подножието на планината Фабер /ако може да се нарече планина възвишението над булеварда/, от която тръгва кабинковият лифт за Сентоса, той е нов четири звезден хотел. Заобиколени от зеленината на парка стаите ще ви предложат спокойна обстановка ако не гледат към булеварда, а към планината. Но ако са с лице към Сентоса близостта с една от основните пътни артерии, по която денонощно се движат автомобили едва ли ще ви дадат възможност за спокоен сън и почивка.
И като говоря за автомобили бих искал да направя едно отклонение и да поясня, че всъщност задръствания и потоци леки коли в Сингапур почти няма по една единствена причина. Тяхната цена. С цел да ограничи огромните задръствания, държавата освен с изключително добре развитата транспортна схема и административно се опитва да намали безконтролното използване на автомобилите.
През 2011 год. те са били над шестотин хиляди, което за площ от 580 кв.км. е твърде много. Затова и броят им изкуствено се ограничава.
За да имаш автомобил е нужно първо да се купи разрешение за него, което се издава за срок от 10 години. То струва 90 хиляди долара.
После е необходимо да се купи самия автомобил, който се облага с мито в размер на 41% от стойността му.
И накрая, трябва да се плати такса за завеждане на отчет - 140% от стойността на автомобила. Така покупката на един Фолксваген Пасат примерно ще ви струва 150 000 долара ако сте жители на азиатската островна държава, т.е. стойността на два апартамента в София.
Но да се върнем към хотела ни. Основното негово предимство освен, че е нов е местоположението му. Като най-близък хотел до круизното пристанище Bay хотел се използва основно от транзитно преминаващи туристи от огромните круизни кораби, които акостират само на 200-300 м. от хотела до HarbourFront център.
Пак там спират и тръгват голяма част от автобусите, извършващи вътрешни и международни курсове, което нас ни интересуваше най-много предвид ранния час на отпътуване за Малайзия.
Но това не е типична автогара, каквито има навсякъде по света. Просто един празно асфалтирано място, подобно на паркинг до HarbourFront Centre.
Няма никъде информация и разписание за автобусите. Няма и стоянки, които да посочват къде и за коя дестинация спират и тръгват определените автобуси. Самите те пристигат не повече от 10 мин. преди часа на тръгване.
Затова и след като успяхме да умилостивим рецепционистките от хотела с по една красива българска мартеница /все пак беше началото на март и бяхме взели около 50 броя от най-оригиналния български сувенир/, за да ни дадат стая с изглед не към магистралата на две нива, а към парка, веднага отидохме да проверим откъде ще тръгне автобуса ни за Малайзия.

Билетите бяхме закупили онлайн още от България, но сега трябваше да се обадим до офиса на Aeroline автобуса, за да ни издадат истинските хартиени билети, без които нямаше да можем да пътуваме.
Офисът на Aeroline се намира на втория етаж в HarbourFront център, като в него освен магазини има и доста офиси, включително и офисите на Круизното пристанище.
Издадоха ни два билета за автобуса, предвидливо си бяхме чекирали онлайн двете най-хубави места- на втория етаж на първия ред. Така че панорамата и удоволствието от пътуването по 500 километровото разстояние от Сингапур до Куала Лумпур ни бяха гарантирани.
Обясниха ни къде ще спре автобуса точно в 7,50 ч. сутринта и ни пожелаха приятно пътуване. Усмихнати и любезни каквито са всички в Сингапур.

Билетите за Aeroline Bus
                                                  Билетите за Aeroline Bus

След като закупихме билетите за Малайзия можехме вече спокойно да започнем разглеждането на останалите забележителности на Сингапур освен Марина Бей Сандс. Те съвсем не са малко и мисля, че 4 дни колкото беше нашия престой са недостатъчни, за да опознае човек този толкова високоразвит и в същото време романтичен град.
Време е да разкажа накратко и за самия град държава.
Името Сингапур произхожда от санскрит, съставено е от думите синга- лъв и пура - град, и означава - Лъвски град. При заселването през 7-8ми век, тогавашното княжество получава името Темасек - Морски град, но според легендата то скоро след това било сменено на Лъвски град. Причина за това била появата на морско чудовище наподобяващо лъв. Мерлион — символът на града, води от там своето начало.
Първите познати записки за Сингапур са в китайски текстове, датиращи от 3ти век от н.е.
Между 16ти и 19ти век Сингапур е част от Джахорското султанство.
По време на малайско – португалските войни е окупиран от португалската войска.
Сингапур временно е бил под контрол на португалците през 16-ти век и на холандците през 17-ти, но през по–голямата част от времето е бил населяван от рибари и служел като убежище за пирати.
През 1819 г. сър Томас Стамфорд Рафълс , представител на Британската източноиндийска компания, слиза на острова и основава там представителство на компанията.
През 1824 година компанията изкупува целия остров от тогавашния управник на острова, султан Хюсеин Шах за 60 000 долара и годишна такса от 20 000 долара.
На 1 април 1867 г. Сингапур е обявен за британска колония. Благодарение на доброто географско разположение следва период на разцвет.
По време на Втората световна война, японците нападат острова и въпреки численото превъзходство на британците успяват да ги принудят да капитулират през 1942 г. Японците контролират острова до окончателната си капитулация през 1945 година, като през това време той носи името Шоонан то - Южната светлина.
През 1945 г. Сингапур е върнат на британците, а през 1959 г. е обявен за кралска колония със самостоятелно управление.
След референдума от 1962 г. Сингапур става част от Малайската федерация заедно с Малая, Сабах и Саравак.
През 1963 г. получава независимост от Великобритания.
Сингапур е парламентарна Република по Уестминстърската система, подобна на тази във Великобритания. Начело на държавата стои Президент, който има право на вето в някои ключови области и назначава главния съдия се състои от 63 острова, в това число и главния остров.
Юронг, Пулау Теконг, Пулау Убин и Сентоса са най-големите от множеството малки острови. Най-високата естествена точка на Сингапур е Букит Тимах (176 м.).
Първоначално са били заселени само земите на юг около река Сингапур. Останалата част от острова била покрита от дъждовни гори и използвана за земеделски цели. До 1960 г. били заселени предимно районите около града. Но днес той е един от най-гъсто заселените и красиви високо технологични градове в света.
Административно Сингапур е разделен на 5 района със собствено управление.
Поради малката си територия усвояването на земя от океана за Сингапур е от жизнена важност. Необходимата за това почва бива набавяна от собствените хълмове, от морското дъно или бива закупена от съседните държави. По този начин територията на страната нараства от 581,5 кв. км. през 1960 година на 697,2 кв.км. през 2003.
Климатът в Сингапур е влажен тропичен, като температурата почти през цялата година е 28°С.
Сингапур е най-развитата икономически страна в Югоизточна Азия, с процъфтяваща индустрия: корабостроене, електроника, електротехника, мощна нефто химическа промишленост. А контейнерното му пристанище е най-голямото в света.
Сингапур е и финансовият център на Югоизточна Азия.
Страната е една от най-гъсто населените в света – приблизително 6 500 души на квадратен километър. Населението е много разнородно етнически – най-много са китайците 77%, малайците са 14%, индийците 7%. Останалите 2% са европейци, японци и други народности.
Освен това Сингапур е вторият най-гъсто населен град след Монако.
Населението е приблизително 5 милиона души.
Националната валута на Сингапур е сингапурски долар – SGD. Като 1 сингапурски долар е равен на 1,22 лева.
Най-добрия начин за разглеждането на един непознат град според мен е да се ползват туристическите автобуси. Те дават най-ясна първоначална представа за разположението на основните забележителности на града. Можете да слизате и се качвате на тях колкото пъти пожелаете в продължение на 24 часа и да прецените къде искате да отидете след първоначалните обиколки.
В Сингапур има няколко вида туристически автобуси и ние решихме да се доверим на отзивите на туристите в Трипадвайзър като изберем автобусите на City Sight Seeing Tour Сингапур: The Number 1 Hop-On Topless Bus Tour in Singapore.
Или както гласеше рекламния им слоуган в дипляната: The best Way to See Singapore in 2 Days /Най-добрият начин да видите Сингапур за два дни/.

Дипляната на Hop-On Hop-Off Bus
             Дипляната на Hop-On Hop-Off Bus

Те тръгваха от Suntec City Mall. Един от най-големите бизнес и търговски центрове в Сингапур. Истински град в града със своите застроени 7 милиона квадратни метра. Пет офис кули, търговски център, международен изложбен център и всички те свързани помежду си на различни нива с площади и улички.
Гледан от високо Suntec City е с наистина уникална архитектура, която е във формата на лява ръка. От земята почти е невъзможно да му направиш цялостна снимка, толкова е грандиозен и огромен.

Част от кулите на Suntec City
                               Част от кулите на Suntec City

Шест етажния конгресен център формира китката, 18 етажната офис сграда до него е палеца, а четирите 45-етажни офис кули символизират останалите пръсти. В цялото това архитектурно чудо централно място заема Фонтанът, най-голям според Гинес в света. Той представлява огромен златен пръстен, поставен в центъра на дланта. Просто уникално!!!
За съжаление Фонтанът беше в ремонт по време на нашето посещение и не можахме да се насладим на необикновената му красота.


Схема на метрото в Сингапур
                                   Схема на метрото в Сингапур
   
The North South Line (NSL) е първата Mass Rapid Transit (MRT) линия в Сингапур. Тя е с дължина 45 км. с 26 станции. Пътуването от единия до другия и край отнема около един час, а линията е оцветена в червено на картата на метрото. Както подсказва името и, тя свързва централната част на Сингапур със северните и южните части на острова.
East West MRT Line (EW) е втората Mass Rapid Transit линия в Сингапур. Линията в момента е с дължина 57.2 км, с 35 станции, което я прави най-дългата MRT линия в Сингапур. Оцветена е в зелено на картите. Тя свързва централната част на Сингапур с източната и западната част на острова, с допълнително разклонение за Changi Airport от станция Tanah Merah. Така че ако искате да се придвижвате от летището към града или обратно до него можете да ползвате зелената линия на метрото.
The North East MRT Line (NEL) е третата MRT линия в Сингапур и втората най-дълга изцяло под земята, автоматизирана и без водач на влака след Circle Line. Линията е с дължина 20 км с 16 станции. Пътуването от единия край на тази линия до другия отнема 33 минути. Тази линия е оцветена в лилаво в картата на метрото. Както подсказва името, линията свързва централната част на Сингапур със североизточната част на острова.
Circle MRT Line (CCL) е четвъртата MRT линия. Тази линия на метрото е дълга 35,7 км с 28 станции и е с напълно автоматично задвижване. Линията е оцветена в оранжево на картата. Както подсказва името, линията е във формата на кръг, свързваща всички радиални пътища, водещи към града. Тя обхваща цялата Централна зона.
Circle Line Extension – (CEL) е едно допълнително отклонение от CCL, специално направено за Марина Бей Сандс и е със само две метростанции. Първата е Marina Bay и втората Bayfront –метростанцията в самия хотел. Линията е оцветена в оранжево на картите.
Това са накратко четирите линии на метрото, които можете да ползвате при престоя си в Сингапур и които на практика обхващат целия град, включително и летище Чанги.
За пътуванията си можете да закупите абонаментни карти, които струват 14 долара, от които 5 долара е стойността на картата и те не се възстановяват, а останалата част е за таксуване. Можете да зареждате колкото си пъти искате картата, а ако решите да я върнете и имате останала сума тя ви се възстановява. Много по-удобно е да ползвате такава карта, която чекирате задължително на влизане и излизане от метростанциите, а не билети. Неудобството при билетите освен по-високата цена е, че те се продават само на автомати, а не както е в София и на каса, и винаги трябва да имате в себе си дребни суми за автомата.
Но ако все пак решите, че не ви се купува карта заради факта, че давате 5 долара на вятъра за самата пластика, билети можете да закупувате на автоматите в метростанциите. С тях обаче пътуването излиза по-скъпо, защото абонаментната карта ви дава значителни отстъпки. При покупката на билет, маркирате на дисплея на билетния автомат началната станция, от която пътувате, маркирате и крайната ви точка на пътуване, автомата автоматично пресмята стойността на билета и ви го издава. Цената зависи от разстоянието.

Билет за Сингапурското метро
                                                   Билет за Сингапурското метро

Сингапурското метро е едно от най-удобните в света, с които съм пътувал, защото е с много линии обхващащи целия град, които се пресичат на десетки станции и можете да сменяте посоката по всяко време. А не както е Дубайското метро, което макар и супер модерно е с две линии, колкото и Софийското.
Няма ги и неудобствата на Барселонското метро, при което за да смените една линия с друга и то на една и съща станция е необходимо при някои от станциите да преминете пеша повече от 1 км., за да се качите на другата линия.
В Сингапур пресечните точки на линиите в станциите са една до друга и прехвърлянето става много бързо и веднага.
Метростанциите са изключително чисти, както и целия град. Влаковете също, макар в тях да няма никакъв персонал. Като застанеш в единия край на вагона виждаш чак края на влака.
Вагоните на Сингапурското метро
                               Вагоните на Сингапурското метро

Качихме се от метростанцията до хотела ни HarbourFront на Circle Line и слязохме на станция Esplanade, която бе най-близко до стоянката на Hop-On Hop-Off busa. Можете да слезете и на метростанция Promenade, ако посещавате Suntec City.

Сингапурското метро
                                         Сингапурското метро

Метростанция Esplanade -  СС3
                                     Метростанция Esplanade - СС3

Излязохме на повъръхността и за да достигнем до автобуса преминахме през строеж на нов билдинг. Сами можете да видите на следващата снимка какви условия бяха създадени за пешеходците при преминаването през строежа. Бе ограден специален проход с покрив, с вградено луминисцентно осветление. Имаше и вентилатори по боядисаните и изписани с реклами стени от гипсокартон, за да не ви е горещо докато преминете тези сто метра. А пода бе с идеално изциклено и лакирано дървено дюшеме. Не знам дали си представяте подобна картинка в строеж в милата ни Родина.

Проходът в строежа до Метростанция Esplanade
                  Проходът в строежа до Метростанция Esplanade

Преминахме през най-модерния тунел на строеж, който бях виждал и вдясно веднага след него се показаха червените муцунки на туристическите ни автобуси.

Туристическите автобуси
                                         Туристическите автобуси

Билетите се продават в самите автобуси и има няколко различни пакета. Ние закупихме билети от 33 долара, а пакета включваше 24 часа пътуване с автобусите по 3 различни маршрута плюс круиз с лодка по река Сингапур. 43 са спирките по отделните маршрути на които можете да слезете, да разгледате забележителността, която е в близост и след това да се качите на следващия автобус. Автобусите са двуетажни. Климатизирана долна част и открита горна палуба, която ако не вали е изключително приятна с лекия вятър, който полъхва и разхлажда жегата. За наш късмет времето беше чудесно, имаше облачета, но не и дъжд. Всеки автобус има и аудио гид на няколко езика. Можете даизползвате слушалки, но ако английският е вашия език водачът на автобуса го пуска да звучи по аудио уредбата и се чува в целия автобус.
Всеки автобус си имаше указателна табела за маршрута по който се движи и вие можете сами да прецените по кой искате да пътувате.
Три са основните маршрута, които обхващат целия град.

Маршрутите на туристическия автобус в Сингапур
Маршрутите на туристическия автобус в Сингапур

Първият маршрут е по така наречената червена линия, и преминава през историческите места и символи на града, затова и се нарича- Red Heritage Route. По него има 20 спирки, продължителността му е около 90 минути и се движат 4 автобуса през 20 минутен интервал.

Автобусът ще ви разходи из по-старата историческа част на града. Little India, Raffles hotel и Chinatown са част от най-атрактивните места по червената линия.
Тръгвате по Raffles Boulevard и много скоро градския архитектурен пейзаж от 21 век се сменя с романтизма на 19 и 20 век. Малки двуетажни постройки галят сетивата ви със своята неповторима цветност и ви показват, че очарованието на живота не е само в огромната градска джунгла от стоманобетон и стъкло. Пренасяте се в съвсем друг свят, където времето сякаш е спряло преди 50 години и от него лъха спокойствие и тишина.

Little India
                                                     Little India

Little India
                                                       Little India

Разбира се това спокойствие продължава само няколко минути, защото тъкмо сте си казали колко е хубаво, че най-високото място в тази Малка Индия е покрива на вашия автобус и току пред погледа ви се изпречи някой нов архитектурен шедьовър, за да ви припомни, че се намирате в Сингапур, един от най-модерните градове в света, а не в Индия.

Little India- контрасти
                                        Little India- контрасти

Скоро след това пейзажът отново се променя и бързо се потапяте в атмосферата на началото на 20 век, преминавайки покрай построеното преди цели сто години Арабско училище.

Little India- Арабското училище от 1912год.
                      Little India- Арабското училище от 1912год.

Разбира се най-голямата атракция по този маршрут е когато навлезете в Китайския квартал. Чайна таун ви привестства с добре дошли с огромни висящи над улиците надуваеми фигури на огнедишащи дракони и хиляди червени фенери. Никога не бях виждал толкова дълга композиция от отделни елементи с надуваема фигура във формата на глава на дракон като тази, която е на снимките. Не се наемам да определя дължината и, но имах чувството, че автобусът ни минути, минути се движи под нея, докато тя остане зад гърба ни. Със сигурност ако се изгубите из лабринта на малките улички из китайския квартал и поискате да откриете най-голямата му забележителност храма Sri Mariamman Temple Singapore можете да се ориентирате по нея. Тя се вижда отдалече, сигурно за да ни напомни, че не отдавна бе чествана Китайската нова година.

Chinatown
                                                Chinatown

Sri Mariamman Temple Singapore
                                 Sri Mariamman Temple Singapore

Самият храм е наистина уникален като архитектура. Виждате входа му на горната снимка. Построен е през далечната 1827 година, първоначално като дървена постройка, а по-късно през 1843 година е изграден от тухли. Това е и най-старият индийски храм на острова. Намиращ се в сърцето на Чайна таун храмът многократно е реставриран и възстановяван, докато се стигне и до настоящия му вид, датиращ от края на 60-те години на миналия век. Първото нещо, което виждате приближавайки храма е уникалната кула порта, представляваща пет етажна масивна скулптурна група от цветни скулптури на богове, богини и екзотични зверове.

Входа на Sri Mariamman Temple Singapore
                            Входа на Sri Mariamman Temple Singapore

Храмът е посветен на Goddess Mariamman, богинята-майка, която дава на индийците живот и ги предпазва и защитава от болести и епидемии.
Чайна таун със сигурност е културното бижу на Сингапур. Истинската автентична и неподправена атмосфера на старинния град с десетките амбулантни търговци по улиците създава усещането за нещо много истинско и красиво. Колоритните магазини и заведения контрастират със съседните супер модерни офиси и правят Чайна таун един от най-оригиналните и самобитни райони на Сингапур, запазил и до днес духа на миналото и в същото време носещ най-ярките белези на съвремието.

Chinatown
                                                     Chinatown

Улица в Chinatown
                                           Улица в Chinatown
                                
След като преминахме по първия маршрут на историческото наследство се оказа, че само след 10-15 минути тръгва автобусът по жълтата линия. Решихме да продължим с разходката си из улиците на Сингапур, въоръжени с камера и фотоапарати, качени на втория етаж на туристическия автобус.

Туристическият автобус тръгва по Yellow City Route
               Туристическият автобус тръгва по Yellow City Route

Вторият маршрут, който според мен е по-интересен е Yellow City Route. Той показва най-модерната част на града, преминавайки покрай всички футуристични архитектурни творения и основни забележителности: Виенското колело, Марина Бей Сандс, Фулертон хотел, Кларк Куей, Ботаническата градина, Орчард роуд, Финансовия и бизнес център.
Шест автобуса през 14 минутен интервал ви дават възможност да слезете на някоя от 19-те спирки по маршрута, за да разгледате културните и архитектурни чудесии на града.
Сингапур е толкова красив, облечен в пъстрата си зелена премяна и невероятната си архитектура, че човек който живее примерно в 19-ти век не би успял да се справи с неговото описание и да пресъздаде с думи красотата и очарованието му.
За наша радост в 21 век можем да използваме и други изразни средства освен думите и затова в следващите няколко страници приоритет ще имат фотографиите, а не писаното слово. Защото понякога думите наистина са безсилни.



След като заехме местата си на горния етаж на буса започна и втората ни обиколка. Само след няколко минути пред погледа ни се появи един познат силует. Марина Бей Сандс гордо се извисяваше пред нас и бе време за първата фото пауза.

Вляво шопинг центъра на МБС, вдясно МБС, в дъното Singapore Flyer
Вляво шопинг центъра на МБС, вдясно МБС, в дъното Singapore Flyer

Ние нямаше какво толкова много да снимаме, и затова, когато спряхме под външния мост за Gardens by the Bay се опитахме да открием къде точно се намира „нашата стая”.
Заедно с нас на автобуса се бяха качили около 10 японски туристи. Можете да предположите, че глъчката и щракането на светкавиците бяха на изключително високо ниво.
Малко след като отминахме хотела пред погледа ни се показа друг красавец. Прочутото виенско колело на Сингапур- Singapore Flyer.
Със своята височина от 165 м. то е най-високото в света. Освен това е и една от най-привлекателните туристически атракции в цяла Азия.
За да добиете представа за височината на колелото, си представете 42-етажна сграда.
На Singapore Flyer има 28 кабини капсули, като във всяка капсула могат да се качат 28 души. Колелото е построено върху триетажна сграда с магазини, барове и ресторанти и пищна тропическа градина. От върха му се открива прекрасна панорама към целия град, но ние не се качихме на него, защото само допреди ден се любувахме от доста по-високо на красотите на Сингапур.

Singapore Flyer отблизо
                                          Singapore Flyer отблизо

След като слязохме от автобуса, за да разгледаме Виенското колело, решихме да направим пешеходна разходка по крайбрежието до Мерлион Парк и едноименния символ на града. А след това да се качим отново на буса за обиколката.
Крайбрежната алея дава възможност за много незабравими гледки и можете да изгубите часове в тяхното съзерцаване. От една страна величието и спокойствието на реката, а от друга необикновената архитектура и строителство създават наистина един невероятно модерен и красив град.

На крайбрежната алея
                                 На крайбрежната алея

След като направихме няколко снимки на залива стигнахме до най-големият плаващ стадион в света. Той е направен изцяло от стомана.
Разположен е в реката на плаваща платформа с дължина 120 метра и широчина 83 метра, или малко по-голяма от терена на националния стадион Васил Левски. Платформата може да издържи тежест от около 1070 тона.

Футболният терен на плаващия стадион
                            Футболният терен на плаващия стадион

Трибуните на стадиона, които са издигнати на сушата побират 30 000 човека.

Част от трибуните на плаващия стадион
                        Част от трибуните на плаващия стадион

Стадионът е построен през 2010 год. и първото голямо международно събитие, което се е провело на него е церемонията по откриването на Първите Световни Младежки Олимпийски Игри на 24 август 2010 год.
И тъй като, когато си до него трудно може да го обхванеш с обектива на фотоапарата ето как изглежда от 200м. височина най-големия плаващ стадион гледан от Skypark-а на Марина Бей Сандс.

Поглед от високо към плаващия стадион
                        Поглед от високо към плаващия стадион

Крайбрежната алея на залива е едно от най-романтичните места за разходка и отдих на туристите и жителите на града. За наша радост в момента се провеждаше някакъв музикален фестивал на открита сцена, близо до Националния театър в парка и седнахме за няколко минутки да отдъхнем и послушаме изпълненията на музикантите, които не се отчайваха, че свирят пред малко публика. Все пак беше горещ следобед в делничен ден и освен безцелно щляещи се туристи нямаше други зяпачи на таланта им.

Открита сцена в парка
                                       Открита сцена в парка

В частта на крайбрежната алея, която е между плаващия стадион и Мерлиона се намира и една от най-футуристичните и красиви сгради в града. Тази на Националната опера и театър- Esplanadе. В нея има концертна зала за 1600 човека и театър с 2000 места. Официално Esplanade – Theatres on the Bay е открит на 12 октомври 2002 г., и струва около 600 милиона сингапурски долара.

Esplanade – Theatres on the Bay
                                Esplanade – Theatres on the Bay 

Около сградата е невероятно удоволствие да се разхождате, защото високите вечно зелени дървета хвърлят живителна сянка и поседнали под тях можете да се любувате на едно истинско архитектурно творение, което наподобява най-миризливия и в същото време знаков сингапурски плод- дуриан.

Прекрасният парк около Esplanade
                               Прекрасният парк около Esplanade 

След като отминахме националния театър се насочихме и към последната точка от разходката ни- Мерлионът символът на Сингапур.
Името му идва от мер – море и лион – лъв. The Merlion е митично същество с глава на лъв и тяло на риба и се използва като талисман и национален символ на Сингапур.
На 15 септември 1972 г., тогавашният министър-председател Ли Куан Ю открива статуята на Мерлион с височина 8,6 м. и тежина 70 тона. Тялото на лъва е направено от цимент, кожата от порцеланови плочи, а очите от малки червени чаши за чай. Целият проект струва около 165 000 сингапурски долара.
Оригиналната статуя е била на различно място от сегашното и местоположение, а именно при устието на река Сингапур до The Fullerton Waterboat House Garden.
През 1997 год. е завършен един от най-красивите мостове по реката Esplanade Bridge и статуята не се вижда добре от парка.

Esplanade Bridge
                                                    Esplanade Bridge

Затова и 30 години по-късно през 2002 год. архитектурният символ на Сингапур, голямата статуя и малкото лъвче, високо 2 метра и разположено точно зад големия лъв, са преместени на 120 метра от първоначалното си местоположение, в Merlion Park, пред хотел Fullerton, фронтално срещу Марина Бей Сандс.
Безпрецедентното преместване на Мерлиона продължава цели два дни.
От 23 до 25 април 2002 год. За целта са използвани шлеп, два крана с по 500 тона товароподемност и екип от 20 инженери и работници. Особено трудно е било прехвърлянето на статуята над моста. Но за радост на всички 120 метровото пътуване завършва успешно.
И днес в новия си дом символът на Сингапур впечатлява с размерите и достолепието си. Една от най-ярките забележителности на островната държава е едно от любимите места за посещения и дори в делничния следобед беше трудно да си пробием път от стотиците туристи, искащи да се снимат пред статуята.

Пред символа на Сингапур - Мерлион
                              Пред символа на Сингапур - Мерлион

След разходката по крайбрежната алея и Мерлион парк отново се качихме на туристическия автобус, за да завършим обиколката си по жълтата линия.
Преминахме покрай Кларк Куей, Мирамар хотел, няколко големи МОЛ-а, Ботаническата градина, великолепната търговска улица Орчард роуд, Сингапурския арт музей, Рафълс хотел и отново стигнахме до Suntec City.
Никъде повече не слязохме от автобуса, наслаждавайки се максимално на прекрасните природни и архитектурни пейзажи, които се редуваха пред очите ни, набелязвайки следващите си посещения до края на този и следващия ден.
Решихме да оставим Ботаническата градина за по-късно, а вечерта да отделим за речния круиз по река Сингапур и разходка по Орчард Роуд.
Искахме да се полюбуваме на невероятната красота на Сингапур нощно време.
И не съжалихме за най-правилния избор, който направихме.
Докато се усетим бяха изминали повече от 5 часа из улиците на града.
И тъй като последния курс на речния круиз започваше малко преди 21 часа решихме, че имаме на разположение около 2 часа, за да се приберем до хотела.
Да вземем студен душ за освежаване след горещия следобед и да акостираме след това на старото пристанище в центъра, едно от най-романтичните места за всички жители и гости на града- Clarke Quay.
Метнахме се отново на метрото от станция Esplanade и след 15 минути бяхме пред хотела ни в подножието на планината Фабер.

Bay Hotel Singapore
                                         Bay Hotel Singapore

Време е да разкажа накратко и за него. Това е нов четиризвезден хотел, открит през 2012 год. в близост до VIVO City и HarbourFront Centre. Намира се точно срещу остров Сентоса и пеша можете за около 15 минути да отидете на Острова на удоволствията и изкушенията. Можете разбира се да хванете и автобус, монорелсовата железница или пък кабинковия лифт до отсрещния бряг. Изборът е Ваш.
Хотелът е с футуристичен дизайн и с не много добър рейтинг, и отзиви в Трипадвайзър. Всъщност очаквахме това да е най-лошия хотел от цялото ни пътуване и в последствие се оказа, че не сме се излъгали.
Тогава следва и логичния въпрос защо сме го избрали като сме знаели предварително, че няма да ни хареса.
Причините са няколко. По принцип хотелите в Сингапур са на много висока цена и ако нямате щастието да хванете някоя промоция, която предлагат туристическите сайтове за онлайн резервации или самите хотели, шанса ви да намерите читав хотел за по малко от 150-200 евро на вечер е минимален. Вече бяхме надвишили бюджета си с престоя в Марина Бей Сандс, затова трябваше да търсим нещо евтино и хубаво за останалите три вечери.
Което си е почти мисия невъзможна, ноооо… понякога има и изключения.
Надявахме се поне в известна степен Bay hotel да е такова изключение.
Местоположението му напълно ни устройваше, защото два дни щяхме да пътуваме с туристическия автобус из града. До хотела има метростанция и с метрото лесно можем да достигнем до централната част и съответно късно вечер да се приберем. По този начин бяхме практикували в Барселона, наемайки нов хотел на добра цена, далеч от центъра и Ла Рамбла, но пък само на 30 м. от метростанция, срещу Камп Ноу и не съжалявахме за избора си.
Освен че беше на 50 метра от метростанцията този хотел бе близо до Сентоса, където щяхме да прекараме целия последен ден от престоя ни. И тъй като щяхме да сме на късното вечерно представление на Songs of the Sea, а сутринта в 7,30 трябваше да сме на спирката на автобуса за Малайзия търсехме хотел в близост до двете.
Хотелът, който бе до метростанция, до Сентоса, до спирката на Aeroline автобуса за Малайзия, който бе нов и поне 4 звезден и не на последно място на относителна нормална цена бе единствено Bay Hotel Singapore.
Затова и се спряхме на него, като за да елеминираме поне малко негативните отзиви избрахме не стандартна, а делукс стая. Ето всъщност и магнитната карта от стаята ни, на задната и страна има карта с местоположението на хотелa
Магнитната карта от стаята в хотела
Магнитната карта от стаята в хотела

Bay Hotel има една лоша страна, която влияе основно на негативните отзиви. И това е минималистичния му дизайн и размера на стаите.
Те бяха не само според мен, а според всички, които са ги ползвали твърде малки за делукс стаи в 4 звезден хотел, около 21 кв.м., а стандартните бяха още по-малки.
Но най-лошото в тях бе стъкления санитарен възел, който си беше в стаята.
Да, в стаята се намира банята, а до нея тоалетната. И двете бяха отделени от спалнята и другите мебели с матирана стъклена преграда, с плъзгащи врати. Абее, ужас. Всеки шум от банята и тоалетната отчетливо се чува в стаята. Добре поне, че стените бяха от някакъв по-твърд и шумоизолиращ материал.
Стаята има тераса, вратата, за която обаче за най-голяма изненада се оказа заключена. Защо им е било нужно да правят заключени тераси така и не разбрахме. В самата стая, а не в банята е мивката, до нея мини бара, който поне компенсираше останалите неудобства. Зареждаха ни го всеки ден с по две бири, два натурални сока, четири минерални води, четири коли, чипс и микс от ядки. Просто супер!!! Камериерките за наша радост не прескочиха нито един от трите дни да не го напълнят така както си бе по офертата. И всичко това безплатно. Разбира се имаше кана за топла вода, кафе и чай. Телевизора, който така и не включихме беше инсталиран на стената, за да не заема място на малкото бюро до прозореца. Безжичният интерент както навсякъде в Сингапур беше доста бърз и безупречен.
Другите две предимства на стаята освен безплатния мини бар бяха, че тя бе тиха, защото гледаше към басейна и парка, а не към магистралата и Сентоса. И че леглото бе много удобно и с добър матрак.
Освен това басейнът, който се намираше под стаята ни бе с изключително чиста и топла вода, а хавлиите за шезлонгите снежнобели и меки.

Един единствен ден за няколко часа успяхме да се възползваме от топлината на водата и да помързелуваме около басейна с чаша мартини в ръка.
Та това е накратко за нашия хотел, който въпреки малкия размер на стаите може да предложи компенсиращи удобства и в крайна сметка да не ни разочарова чак толкова..

Взехме си душ, преоблякохме се и в 20 часа се запътихме отново към метростанцията, за да отидем на нощния круиз по реката.
Clarke Quay MRT на лилавата линия бе само на две спирки от нашата и след Чайна Таун се приготвихме да слизаме. Разстоянието между двете гари на подземната железница е най-краткото в Сингапур, само 350 метра.
Станцията се намира на противоположната страна на река Сингапур и Кларк Куей, до Point Mall Riverside.
Излязохме от Мола и се отправихме към близкия мост, за да отидем на отсрещния бряг до пристана от който тръгваха круизните лодки.

Clarke Quay –Riverside Point
                                     Clarke Quay –Riverside Point

Не знам защо строителите на метрото са проектирали метростанцията от другата страна на реката, но това е едно от малкото според мен грешни техни решения.
Затова и потока на хора тук е относително малък.
Но само като пресечете моста и се озовавате в един съвсем друг свят. Пъстър, толкова шарен, цветен и космополитен, че чак ти се завива свят от него.

Вечер в Clarke Quay
                                          Вечер в Clarke Quay

Riverside Point e грандиозна зона за хранене по брега на реката с десетки кафенета, барове и ресторантчета, разположени покрай брега и вътрешните улички. Всички те създават един истински романтичен и кулинарен рай за жителите и туристите с хилядите места за сядане вътре и отвън пред тях.
Един до друг са индийски, китайски, мексикански, италиански, сръбски и какви ли не още ресторанти. Заведения за бързо хранене и живи морски дарове в огромни аквариуми, от които сами си избирате вечерята, сладкарници и пицарии. Истинска кулинарна вакханалия. А между тях се спотайват магазинчета за сувенири, които закачливо ви намигват и примамват с разнообразните си артикули.
За любителите на адреналина има специална атракция - G-Max. На високи перила върху еластични въжета е завързана кабина капсула. В капсулата се качват 4 човека, и еластичните въжета я изстрелват право нагоре като прашка. Скоростта достига 200 км / ч и след това има 60 метра свободен полет надолу. След което от инерцията капсулата отново се движи нагоре надолу в продължение на 4-5 минути. И всичко това осветено с хиляди ватове светлина от огромни прожектори, насочени към „прашката”. Неописуеми писъци от ужас и възторг огласят реката.

G-Max
                                                             G-Max

Кларк Куей се оказва перфектното място за всички, които обичат да пазаруват и да се забавляват. Тук в този квадрат от няколко улички можете да срещнете различни хора. От 20 тина годишни младежи, които пият бира и разговарят оживено, насядали на брега покрай реката или по широките близо метър перила на моста, до туристите, които здраво разпиват в баровете наоколо.
И за да се чувстват всички добре и постоянно валящия дъжд в дъждовните месеци да не пречи на алъш вериша уличките със заведенията са покрити с ефектни покривни конструкции.

Покривът на Кларк Куей
                                       Покривът на Кларк Куей

По-късно същия вид покритие видяхме и на остров Сентоса. Още едно
прекрасно архитектурно решение.
А ако на някой му дойде в повечко алкохола или се разгорещи от флиртове може
да охлади страстите си в невероятно красивия фонтан на площада в центъра на Кларк Куей.

Фонтанът в Кларк Куей
                                   Фонтанът в Кларк Куей

Стъпваш в него и както е утихнал, от всички страни около теб започва изстрелването на цветни водни струи.

Фонтанът в действие
                                         Фонтанът в действие

Едва ли след написаното дотук ще се учудите като ви кажа, че в това уникално романтично място около реката, в центъра на града не срещнахме умислен или тъжен човек. И това ако не е рая здраве му кажи…
Подминахме моста, и завихме вдясно от него към пристана. По-късно щяхме да продължим да се любуваме на цялата красота около нас, но време бе да побързаме за круиза.
Показахме си билетите за туристическия автобус, в цената на които влизаше и круиза и ни издадоха безплатни ваучери за качване в лодките, които бързо се пълнеха и тръгваха една след друга.

Ваучер за Речния круиз
                                               Ваучер за Речния круиз

През деня като се разхождахме по крайбрежието около Мерлийн парк видяхме лодките за речния круиз. Те са дървени с места за сядане в кабината и други, извън нея в задната част. По-хубавите места разбира се бяха тези на открито, защото можеш спокойно да правиш снимки и клипове. Въпрос на късмет е да ви пуснат първи в лодката, за да си изберете място. Нашия късмет и този път проработи, и след като пропуснаха двойката преди нас, а нас ни спряха за следващия курс, се усмихнахме. Щяхме да бъдем на най-хубавите места за снимки.

Лодката за Речния круиз
                                   Лодката за Речния круиз

Круизът се оказа едно от най-прекрасните ни преживявания по време на пътешествието. Сингапур е много красив през деня, но вечер, вечер е просто фантастичен.
Не може с думи да се опише феерията от светлини, която те залива отвсякъде. Пътуването по реката нощно време е истинска наслада за сетивата ви.
Няма как да не се развълнуваш, когато чуваш плясъка на водата и лодката тихо преминава под десетките осветени мостове на път към устието на реката и Марина бей.
Невероятна красота. Ето и няколко снимки от това нощно речно пътуване в един от най-красивите градове в света
.
Сингапур нощем
                                              Сингапур нощем

The Fullerton Hotel и част от Ситито
                           The Fullerton Hotel и част от Ситито

Символът на Сингапур – The Merlion
                           Символът на Сингапур – The Merlion

No comment
                                                    No comment

Марина Бей Сандс
                                                Марина Бей Сандс

След като стигнахме Марина Бей Сандс лодката направи плавен завой в залива и заплува отново към пристана на Кларк Куей.

Заливът пред Марина Бей Сандс
                              Заливът пред Марина Бей Сандс

Четиридесет минутния круиз по реката завърши и след малко отдих в прекрасната нощна крайбрежна атмосфера се отправихме с метрото към Орчард Роуд.
Този ден както и предишните, като че ли нямаше край.
Бе започнал в 6 сутринта на уникалния инфинити басейн на Марина Бей Сандс и вечерта в 22 продължаваше около най-романтичните и красиви места в града.
Качихме се на лилавата линия на Clarke Quay, на следващата Dhoby Ghaut MRT, най-голямата и централна подземна станция, където има връзка за три от четирите линии на метрото се прехвърлихме на червената линия. Слязохме на следващата спирка Somerset MRT, която е в началото на Орчард Роуд, точно до един от големите магазини на Zara.
Орчард Роуд е основната търговска улица в града-държава и се намира северно от река Сингапур. Името й е свързано с многобройните дървета с индийско орехче, под сянката на които е минавала улицата през XIX в.

Магазин на Орчард Роуд
                                          Магазин на Орчард Роуд

Orchard Road е дълга 2.2 км. Тя започва от кръстовището с Orange Grove Road, където се намира Orchard Hotel. Продължава на югоизток през кръстовището на Scotts Road и Paterson Hill, Orchard MRT Station, Bideford Road, втората метро станция Somerset MRT Station, Централна автострада, Dhoby Ghaut MRT Station, и завършва на кръстовището с Handy Road, където става Bras Basah Road. Номерацията започва от Handy Road, а големите номера са на Orange Grove Road.
Улицата е с широка подземна инфраструктура, включително подземни пешеходни пътеки между моловете. През 2009 г. в обновлението на булеварда са инвестирани 40 млн. долара.
Първият магазин на Орчард Роуд е отворен от китайски бизнесмен през далечната 1930 година. С течение на времето освен огромните магазини тук отварят врати и едни от най-добрите клубове, кафенета и ресторанти.
На Орчард Роуд се намират и някои от най-луксозните хотели в Сингапур.
В момента на Орчард Роуд издигат снага кой от кой по-красив и грандиозен 22 мола. Едни от най-големите и известни от тях са: ION Orchard, TANGS, 313 @ Somerset, Ngee Ann City, Lucky Plaza.
Две са метростанциите, които можете да използвате ако поискате да стигнете до Орчард Роуд. Първата е Somerset MRT станция на червената линия на метрото, на която ние слязохме и както вече казах е разположена в подземния етаж на 313 @ Somerset МОЛ, в който имат магазини някои от най-големите световни марки като Zara, Uniqlo, New Look, Esprit, Prada и др.

Изкуствени манекени пред магазина на Prada
                       Изкуствени манекени пред магазина на Prada

Втората метро станция е Orchard MRT. Тя се намира точно пред най-футуристичния и красив МОЛ на Орчард Роуд- ION Orchard. В него са някои от най-големите самостоятелни магазини на Dior, Hugo Boss, Dolce&Gabbana.

ION Orchard Mall – магазина на Dior
                             ION Orchard Mall – магазина на Dior

ION Orchard Mall – Dolce& Gabbana
                              ION Orchard Mall – Dolce& Gabbana

Метростанцията има доста невзрачен вход. Но вечер той е толкова ефектно осветен, а силуета на МОЛ-а зад нея е толкова грандиозен и футуристичен, че просто не можете да повярвате, че това е същия вход, който сте видели през деня на светло.

Метростанция Orchard MRT пред ION Orchard Mall
                Метростанция Orchard MRT пред ION Orchard Mall 

И след като повече от час и половина надниквахме в някои от големите МОЛ-ове. Любувахме се на модни ревюта и десетки огромни светещи билбордове и реклами по фасадите на магазините беше време да се запътим към хотела малко преди полунощ с последните курсове на метрото.
Следващия ден обещаваше да бъде не по-малко наситен с красиви преживявания и най-доброто, което можехме да направим бе да разберем дали и матраците в Bay hotel Singapore, бяха толкова удобни за дълбок сън както тези в Марина Бей Сандс.
Всъщност в град като Сингапур хотела като че ли има най-малко значение, защото в него се прибираш просто само за няколко часа през нощта…

                                                                                            СЛЕДВА.....